All for Joomla All for Webmasters

تاریخچه و معرفی رشته حسابداری

تغييرات سريع جامعه امروزي حسابداري را که در ثبت و تجزيه و تحليل اطلاعات مالی در موسسات مختلف مورد استفاده مي باشد بسيار پيچيده کرده است  لذا تصميم گيري صحيح و دقيق تر بر مبناي اطلاعات قابل اعتماد بسيار ضروري به نظر مي رسد. بنابراين حسابداري نقش مهمي را در سيستم اقتصادي و اجتماعي هر جامعه ايفاء مي کند. ادامه تحصيل در اين رشته در دانشگاه از هر 3 رشته رياضي، تجربي و انساني امکانپذیر می باشد. به دليل طرفداران زياد اين رشته امروزه اکثر واحدهاي دانشگاهي دولتي و غیر دولتی در اکثر شهرهاي کشور به ارائه اين رشته مي پردازند.

 آينده شغلي

فرصت‌هاي‌ شغلي‌ يك‌ حسابدار بسيار گسترده‌ است‌ و از پايين‌ترين‌ سطح‌ تا بالاترين‌ سطح‌ را در بر مي‌گيرد. به همين دليل با اين‌ كه‌ در دانشگاه‌هاي‌ مختلف‌ كشور اعم‌ از دولتي‌، غيرانتفاعي‌ و آزاد، انشجويان‌ بسياري‌ در رشته‌ حسابداري‌ تحصيل مي‌كنند اما تعداد فارغ‌التحصيلان‌ بيكار اين‌ رشته‌ از بيشتر رشته‌ها كمتر است‌. چون‌ از يك‌ مؤسسه‌ كوچك‌ گرفته‌ تا بزرگترين‌ كارخانه‌هاي‌ كشور حداقل‌ براي‌ تهيه‌ اظهارنامه‌ مالياتي‌ به‌ حسابدار نيازمند هستند.

فارغ التحصيلان دوره کارشناسي رشته حسابداري توانائي لازم در کسب مشاغل و ايفاي نقشهاي زير را دارند:

 1. انجام کليه امور حسابداري در موسسات بازرگاني، توليدي و خدماتی.

2.تصدي کليه امور حسابداري در بخش عمومی شامل دستگاههای اجرایی و شهرداريها.

3. اشتغال به حرفه حسابرسي در موسسات حسابرسي.

4. اشتغال در حرفه حسابرس داخلی.

5. فعالیت در بورس و بازار سرمايه.

6. اشتغال در بانکها و موسسات مالی و اعتباری.

7. تصدی سمت مدیر مالی در شرکتها و سازمانها.

8. طراحی و پیاده سازی سیستمهای مالی در شرکتها و سازمانها

 درس های این رشته در طول تحصیل

تعداد کل واحدهای درسی این رشته 136 واحد به شرح زیر میباشد
دروس عمومی 22 واحد 
دروس پایه 52واحد 
دروس تخصصی 62واحد

 دروس عمومی:

همانند سایر رشته های دانشگاهی

 دروس پایه:

روانشناسی عمومی، جامعه شناسی، اصول علم اقتصاد، ریاضیات پایه، ریاضیات کاربردی، آمار کاربردی، مبانی کاربرد کامپیوتر، پژوهش عملیاتی، مدیریت تولید، حقوق بازرگانی، پول و ارز بانکداری، مبانی سازمان مدیریت، توسعه اقتصادی، مالیه عمومی، روش تحقیق.

 دروس اصلی و تخصصی:

اصول حسابداری، حسابداری میانه، حسابداری پیشرفته، حسابداری صنعتی، حسابرسی، حسابداری مالیاتی، اصول تنظیم و کنترل بودجه، حسابداری دولتی ،مدیریت مالی، مباحث جاری حسابداری، زبان تخصصی.

 طول دوره تحصیل

طول متوسط دوره کارشناسی رشته حسابداری 4 سال یا 8 ترم می باشد که با برنامه ریزی مطلوب می توان در 7 ترم متوالی نیز این دوره را به پایان رساند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای موسسه آموزش عالی اشراق بجنورد محفوظ است.