All for Joomla All for Webmasters

تاریخچه و معرفی رشته نقشه برداری

گروه نقشه برداری موسسه آموزش عالی اشراق از نیمسال اول سال تحصیلی 89-88  با پذیرش  63 دانشجو در مقطع کارشناسی ناپیوسته فعالیت خود را آغاز نمود.

1-   معرفی رشته

نقشه، به عنوان پایه و زیربنای کلیه تصمیم گیری ها می باشد و بدون در اختیار داشتن اطلاعات مکانی یا نقشه های دقیق و به روز، برنامه ریزی و تصمیم گیری در کلیه امور عمرانی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیازمند صرف زمان و هزینه بسیار زیادی می باشد.

نقشه برداری، به عنوان علم تهیه نقشه و اطلاعات مکانی، نقش عمده ای را در تهیه اطلاعات زیرساختی به منظور توسعه پایدار جوامع ایفا می کند. هم اکنون علاوه بر نقشه برداری کلاسیک که تهیه نقشه از سطح زمین و با روشهای مستقیم زمینی می باشد، علوم نقشه برداری شامل تخصص های ذیل نیز می باشد:

ژئودزی

 کلمه ژئودزی، ریشه یونانی داشته و به معنای تقسیم زمین می باشد و در اصطلاح علمی است که هدف اصلی آن تعیین موقعیت نقاط زمینی با دقت بالا می باشد که به مطالعه شکل و اندازه زمین حرکات زمین، تغییر شکل های زمین، میدان ثقل زمین، تعیین سیستم مختصات مناسب برای ارائه نتایج زمینی می پردازد.

فتوگرامتری

فتوگرامتری عبارت است از علم، هنر و تکنولوژی تهیه اطلاعات قابل اعتماد درباره عوارض فیزیکی و محیط از طریق اندازه گیری ثبت و تفسیر بر روی عکس .به طور کلی این شاخه از علم ژئوماتیک بر تجزیه و تحلیل عکسی و استفاده آن در تهیه نقشه و همچنین شناسایی و تشخیص عوارض و تفسیر آنها استوار است.

سنجش از دور

 سنجش از دور از زمره روش های جمع آوری داده محسوب می شود که در آنها بدون هیچ گونه تماس مستقیم فیزکی با اشیاء مورد نظر، اندازه گیری و کسب اطلاعات در ارتباط با شیئ انجام می شود. در مقابل روش های زمینی که در آنها عامل انسانی وظیفه تفسیر و برداشت را بر عهده دارد و معمولاً در تماس مستقیم یا با فاصله کم از اشیاء انجام می شود، در سنجش از دور، جمع آوری داده بر عهده سنجنده  می باشد.

سیستم اطلاعات جغرافیایی

سیستم اطلاعات جغرافیایی سیستمی است متکشل از داده ها، روش ها، الگوریتم های مختلف، نیروی انسانی و سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر که برای ورود، مدیریت، تحلیل و نمایش اطلاعات مکانی مورد استفاده قرار می گیرد.

هیدروگرافی

دانش تهیه نقشه از بستر آب ها.

با توجه به گسترش کاربرد علوم نقشه برداری از علم تهیه نقشه به علوم تهیه داده مکانی، پردازش اطلاعات و استفاده بهینه از کلیه اطلاعات مکانی مرتبط با زمین، در بسیاری از جوامع تخصصی از این رشته با عنوان "ژئوماتیک" نام برده می شود.

2-   قابلیتهای فارغ التحصیلان

فارغ التحصیلان دوره کاردانی نقشه برداری، علاوه بر آشنایی با کلیه گرایش های و تخصص های رشته نقشه برداری در زمینه ها ذیل توانایی کاملی را کسب می نمایند:

       انجام کارهای ساده عملیات نقشه برداری مانند میرگیری، ژالن گذاری و مترکشی

       ساختمان و نصب علائم و نشانه ها

       فراهم آوردن وسایل و تجهیزات لازم برای انجام عملیات و مراقب و نگهداری از آنها

       عملیات نقشه برداری در مناطق محدود

       انجام محاسبات، ترسیم و کارتوگرافی با دست و نرم افزارهای کامپیوتر

       سرپرستی اکیپ های نقشه برداری از قبیل اکیپهای پیمایش، ترازیابی، برداشت و غیره

       انجام خدمات کارهای مقدماتی هیدروگرافی، ژئودزی، کاداستر، GIS و فتوگرامتری

       اجرای عملیات نقشه برداری منطقه ای

       نظارت و سرپرستی کارگاه ها نقشه برداری، عمرانی و راه سازی

3- زمینه کار

فارغ التحصیلان این رشته در فعالیت های ذیل می توانند مشغول به کار شوند:

       کارهای عمومی نقشه برداری زمینی (پیمایش، ترازیابی، برداشت، پیاده کردن نقاط و غیره)

       کار عکسی و تبدیل فتوگرامتری

       هیدروگرافی

       نقشه برداری ثبتی (کاداستر)

       طراحی، نظارت واجرای عملیات راهسازی

       کنترل روند اجرای کارهای سازه ای (خصوصا در سازه های خاص مانند سد، نیروگاه و کارخانه، برج، اسکله و …)

       بررسی تغییرات تاسیسات در بازه های زمانی

فارغ التحصیلان این رشته علاوه بر شرکت های تخصصی نقشه برداری، می توانند در شرکتهای مشاوره و پیمانکار عمران، معماری و شهرسازی و همچنین در کلیه ارگان های دولتی که با اطلاعات مکانی در ارتباط هستند مانند شهرداری ها، سازمان ثبت اسناد و املاک، وزارتخانه ها و غیره نیز مشغول به کار شوند.

4-  ادامه تحصیل

هم اکنون امکان ادامه تحصیل در این رشته در کلیه گرایش ها (فتوگرامتری، ژئودزی، سنجش از دور، سیستم اطلاعات مکانی و هیدروگرافی) تا سطح دکتری در ایران وجود دارد.

5-   تجهیزات

      انبار تجهیزات: محل نگهداری و سرویس وسایل و تجهیزات کارهای نقشه برداری زمینی است. تجهیزاتی مانند GPS دستی و دو فرکانسه، توتال استیشن، تئودولیت، ترازیاب، قطب نما، متر با کلیه تجهیزات جانبی مانند سه پایه، شاخص، رفلکتور و ... در این محل برای استفاده دانشجویان وجود دارد.

      سایت کامپیوتر: به منظور برگزاری تعدادی از کلاس های عملی آموزش نرم افزارهای تخصصی، این گروه از سه سایت دانشکده فنی و مهندسی به طور مشترک با سایر رشته های این دانشکده استفاده می نماید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای موسسه آموزش عالی اشراق بجنورد محفوظ است.